בריאות וספורט

אלכוהול איזופרופיל מה זה ומההיתרונות

מהו המידע החשוב ביותר שעלי לדעת על אלכוהול איזופרופיל?
השתמש בדיוק לפי ההוראות על התווית, או כפי שנקבע על ידי הרופא שלך.

מהו איזופרופיל אלכוהול?

אלכוהול איזופרופיל הורג או מונע את הצמיחה של חיידקים על העור.

איזופרופיל אלכוהול מקומי (לשימוש על העור) משמש כדי לסייע במניעת זיהומי עור חיידקיים כתוצאה מחתכים קלים או שריטות. אלכוהול איזופרופיל משמש במסגרות בריאות כדי למנוע זיהום שעלול להיגרם על ידי דקירות מחטים.

הוא משמש גם לטיפול בשפשוף מקומי כדי להקל על כאבי שרירים קלים. ניתן להשתמש באלכוהול איזופרופיל גם למטרות שאינן מופיעות במדריך תרופות.

שאל רופא או רוקח לפני השימוש על פצע דקירה עמוק או כוויה חמורה.

מכיוון שמגיפת הקורונה ממשיכה להתפשט, חשוב לשמור על עצמנו ועל הסובבים אותנו בטוחים ובריאים. זו הסיבה שאנו מצטיידים בחומרי חיטוי ידיים, מסכות פנים, כפפות וחומרי חיטוי כדי למנוע את התפשטות ה-COVID-19.

אך ככל שהנגיף ממשיך להתפשט ככל שעובר הזמן, אנו מקבלים תזכורת שלא כל המוצרים בשוק נוצרים שווים. לדוגמה, לא כל חומרי חיטוי הידיים יעילים כמו הרג פתוגנים מהידיים שלך.

תפיסה מוטעית אחת היא שאחוז גבוה יותר של ריכוז אלכוהול בחומרי חיטוי מספק יעילות רבה יותר בהשמדת חיידקים ופתוגנים מהמשטחים שבהם נעשה שימוש.

מה ההבדלים בין 70% ל-99% איזופרופיל אלכוהול?

99% איזופרופיל אלכוהול הוא איזופרופנול טהור ואילו 70% איזופרופיל אלכוהול הוא איזופרופנול טהור מדולל ב-30 אחוז מים מטוהרים לפי נפח (CDC, 2020). 70% אלכוהול איזופרופיל הורג אורגניזמים על ידי דנטורציה של החלבונים שלהם והמסת השומנים שלהם והוא יעיל נגד רוב החיידקים, הפטריות והנגיפים הרבים, אך אינו יעיל נגד נבגי חיידקים (CDC, 2020).

70% איזופרופיל אלכוהול טוב בהרבה בהריגת חיידקים ווירוסים מאשר 90% איזופרופיל אלכוהול.

כחומר חיטוי, ככל שריכוז האלכוהול גבוה יותר, כך הוא פחות יעיל בהריגת פתוגנים. המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) ערכו מחקר על שיטות חיטוי וחיטוי ופרסמו את ההנחיות לחיטוי ועיקור במתקני בריאות.

שימוש בתמיסות המרוכזות יותר (99%) יגרום לקרישה כמעט מיידית של חלבוני פני השטח או דופן התא וימנע מעבר של האלכוהול לתא. כאשר הממברנה החיצונית קרושה, היא מגינה על הנגיף או החיידק מפני כניסה דרך האיזופרופיל (Widmer and Frei, 2011).

לפיכך התמיסה החזקה יותר של איזופרופיל יוצרת הגנה לנבט מפני תכונות החיטוי של איזופרופיל, מה שהופך את הנגיף או החיידק לעמידים יותר בפני האלכוהול האיזופרופיל. במילים פשוטות, ריכוזים גבוהים יותר גורמים לפציעה חיצונית שיוצרת קיר מגן ומגנה על האורגניזם.

יתר על כן, 99% איזופרופנול מתאדה מהר מאוד, מה שלא מאפשר לו לחדור לדפנות התא ולהרוג חיידקים, ולכן אינו טוב לחיטוי משטחים. במילים אחרות, הוא מפרק את החלק החיצוני של התא לפני שהוא יכול לחדור לפתוגן.

לשם השוואה, אלכוהול 70% איזופרופיל יכול ביעילות לחצות את קרום התא, ובכך לתקוף את התא כולו ולהרוג את החיידקים (CDC, 2020). היתרונות של שימוש באלכוהול 70% הם:

  1. קרישה של חלבוני פני השטח מתנהלת בקצב איטי יותר, ובכך מאפשרת לאלכוהול להיכנס לתא.
  2. 70% אלכוהול, בהיותו דילול של אלכוהול מוחלט, מכיל מים החיוניים בתהליך הדנטורציה של חלבונים.
  3. בשל הפרש הריכוזים של מים ואלכוהול משני צידי דופן התא, 70% אלכוהול נכנס לתא כדי לסנן חלבונים אנזימטיים ומבניים כאחד. זה מגביר את עוצמת התכונות האנטי-מיקרוביאליות שלו.

תזכורת חשובה:
אחוז האלכוהול ויעילותו בהריגת וירוסים תלויים בנגיף המדובר. וירוסים בעלי מבנה מעטפת (Fenner et al., 1987) כמו הצטננות, שפעת או וירוס קורונה יכולים להתפרק על ידי תמיסות אלכוהול של 60 אחוז ומעלה. עם זאת, לא ניתן להרוג מבנים ויראליים אחרים כמו נגיף הנורו בשום ריכוז של אלכוהול (Sattar, 2004). כאשר משתמשים באלכוהול לחיטוי או לחיטוי אזור, מומלץ שהתכונות הכוללות של הרג חיידקים ישפרו אם האזור ינוקה תחילה. שלב הניקוי יעזור להסיר פיזית כל אדמה פיזית (לכלוך, עגום), ובכך למזער את כמות האדמה וחומרי החלבון שיכולים להפחית את עוצמת האלכוהול (CDC, 2020).

מערכת האתר

ברוכים הבאים לניוז אי אל פורטל החדשות של ישראל, אנחנו עושים את מיטב המאמצים לתת לכם את המידע הכי חם ועדכני בארץ, בעולם ובאינטרנט בפרט, מעוניינים לפרסם אצלנו? אתם יכולים ליצור איתנו קשר למייל - liran.richback@gmail.com או לחלופין לשלוח לנו הודעה בפייסבוק ונשמח לעזור לכם.

כתבות קשורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button